EU-kontroll: Når bør du ta den

07 oktober 2023
Johanne Hansen

En grundig oversikt over EU-kontroll

EU-kontroll, også kjent som periodisk kjøretøykontroll eller PKK, er en obligatorisk kontroll av kjøretøy som utføres regelmessig i Europa. Formålet med EU-kontroll er å sikre at kjøretøyene på veiene er trygge og oppfyller visse sikkerhetsstandarder. I Norge er det Statens vegvesen som er ansvarlig for å gjennomføre EU-kontrollen.

Presentasjon av EU-kontroll

european union

EU-kontrollen deles inn i forskjellige typer avhengig av kjøretøyets alder og type. De vanligste typene inkluderer:

1. Lett kjøretøy (personbiler og varebiler opptil 3500 kg): Disse kjøretøyene må ta EU-kontroll hvert fjerde år etter at de har blitt tatt i bruk for første gang.

2. Tunge kjøretøy (lastebiler og busser): EU-kontroll må gjennomføres hvert annet år fra og med det året kjøretøyet blir fire år gammelt.

3. Motorsykler: Motorsykler har særegne EU-kontrollintervaller og må kontrolleres første gang etter tre år, deretter hvert andre år.

De fleste norske bileiere er kjent med EU-kontroll og planlegger nødvendige inspeksjoner i henhold til lovens krav og intervaller. EU-kontroll sørger for at kjøretøyene er i stand til å møte trafikksikkerhetsstandardene og dermed reduserer risikoen for uhell og feil som kan oppstå på grunn av slitasje eller skader.

Kvantitative målinger om EU-kontroll

Statistikk viser at antall kjøretøy som ikke består EU-kontroll har gått nedover de siste årene. I 2019 besto 70,4 prosent av alle kjøretøy EU-kontrollen ved første forsøk. Dette er en økning sammenlignet med tidligere år og indikerer et generelt høyt vedlikeholdsnivå blant norske bileiere.

Av de kjøretøyene som ikke bestod EU-kontrollen ved første forsøk, er feil eller mangler knyttet til bremser, lys og støtdempere de vanligste. Dette er områder som er spesielt viktige for kjøretøyets sikkerhet og derfor nødvendig å holde i god stand.

Forskjeller mellom ulike EU-kontrollintervaller

Det er betydelige forskjeller mellom EU-kontroll for lett kjøretøy, tunge kjøretøy og motorsykler. Dette skyldes hovedsakelig de forskjellige kjøretøytypene og deres individuelle behov for vedlikehold og inspeksjon.

Tunge kjøretøy, for eksempel lastebiler og busser, er underlagt strengere kontrollintervaller på grunn av høyere slitasje og behovet for regelmessig service. Lett kjøretøy, derimot, kan ha lengre intervaller da de generelt har lavere slitasje og mindre behov for hyppig service.

Det er også forskjeller i hvilke deler av kjøretøyet som blir prioritert i EU-kontrollen basert på kjøretøytype. For eksempel er tilstanden til eksosanlegg og katalysator viktigere for bensindrevne personbiler, mens bremser og understell er mer avgjørende for tunge kjøretøy.

Historiske fordeler og ulemper med EU-kontrollintervaller

EU-kontrollintervallene har blitt diskutert og justert gjennom årene for å optimalisere trafikksikkerheten og samtidig redusere kostnadene og byrden for bileiere. Den største fordelen med de nåværende intervallene er at de tar hensyn til kjøretøyenes behov for vedlikehold og inspeksjon, samtidig som de balanserer det med hensynet til bileiernes økonomiske situasjon.

En ulempe med de nåværende intervallene kan være at kjøretøy kan gå lengre mellom EU-kontroller uten at eventuelle feil eller mangler oppdages og utbedres. Dette kan potensielt føre til farlige situasjoner hvis kjøretøyet ikke er i forsvarlig stand.

I forkant av introduksjonen av EU-kontroll i 2009, ble kontrollintervallene diskutert grundig. Dette sikret en grundig evaluering av fordelene og ulempene ved ulike intervaller og bidro til et system som i stor grad oppfyller sine formål.

I dag er det obligatorisk å ta EU-kontroll ved de angitte intervallene for å sikre at kjøretøyene på veiene er i forsvarlig stand og oppfyller nødvendige sikkerhetsstandarder. EU-kontroll er derfor en viktig del av det norske sikkerhetsregimet for kjøretøy.



Avslutning:

EU-kontroll er en nødvendig kontroll som bidrar til å opprettholde trafikksikkerheten på norske veier. Ved å sikre regelmessige inspeksjoner av kjøretøyene, kan potensielle feil og mangler oppdages og utbedres før de fører til farlige situasjoner. EU-kontrollintervallene er justert for å balansere behovet for vedlikehold og kostnader for bileiere. Det er derfor viktig for bilentusiaster å følge EU-kontrollintervallene for å sikre at deres kjøretøy er i forsvarlig stand og møter nødvendige sikkerhetsstandarder.

FAQ

Hva er EU-kontroll?

EU-kontroll er en obligatorisk kontroll av kjøretøy som utføres regelmessig i Europa for å sikre at kjøretøyene på veiene oppfyller visse sikkerhetsstandarder.

Hva kan skje hvis jeg ikke tar EU-kontroll når det er påkrevd?

Hvis du ikke tar EU-kontroll innenfor de angitte intervallene, kan du risikere bøter, og kjøretøyet kan bli avregistrert eller miste gyldigheten på forsikringen. Det er viktig å følge lovens krav for å sikre at ditt kjøretøy er i forsvarlig stand og trygt å kjøre på veiene.

Hvordan er EU-kontrollintervallene forskjellige for ulike kjøretøytyper?

EU-kontrollintervallene varierer basert på kjøretøyets alder og type. Lett kjøretøy, som personbiler og varebiler, må ta EU-kontroll hvert fjerde år etter at de har blitt tatt i bruk for første gang. Tunge kjøretøy, som lastebiler og busser, må ta EU-kontroll hvert annet år fra og med det året de blir fire år gamle. Motorsykler har sine egne intervaller, med første kontroll etter tre år, deretter hvert andre år.

Flere nyheter